44–310 Radlin
ul. Rymera 170 A
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno - społeczne
Czym są kompetencje emocjonalno-społeczne?
Kompetencje emocjonalno-społeczne to umiejętności związane z rozpoznawaniem, rozumieniem i wyrażaniem emocji, budowaniem zdrowych relacji z innymi ludźmi oraz skutecznym funkcjonowaniem w społeczeństwie.
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne jeszcze do niedawna nazywane były socjoterapią lub zajęciami socjoterapeutycznymi. Współcześnie nazewnictwo nieco się zmieniło, jednak zakres pomocy pozostał podobny. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, w największym skrócie, jak sama nazwa wskazuje służą kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych, a więc umiejętności rozpoznawania i panowania nad swoimi emocjami, ale także odczytywania emocji innych i adekwatnego zachowania się w danej sytuacji społecznej.
Co jest celem zajęć?
Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności takich jak:
rozpoznawanie, określanie i nazywanie emocji,
wyrażanie własnych myśli i uczuć,
podejmowanie decyzji,
radzenie sobie ze stresem,
asertywność i kulturalna odmowa,
samodzielność,
dokonanie właściwej samooceny,
rozładowywanie emocji, empatia,
przewidywanie zachowania innych osób,
radzenie sobie w obliczu porażki,
radzenie sobie ze złością,
słuchanie innych,
praca w zespole,
radzenie sobie ze strachem.
Przebieg zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne w przedszkolu.
Zajęcia mogą być prowadzone zarówno indywidualne, jak i grupowo (grupy maksymalnie do 10 uczestników).
Zajęcia powinny trwać 45 minut, jednak istnieje możliwość ich skrócenia lub wydłużenia, dostosowując czas do możliwości oraz potrzeb dzieci i prowadzącego.
Kompetencje społeczno-emocjonalne nabywa się przez obserwację i naśladownictwo, dlatego dla osiągnięcia widocznych efektów w rozwoju dziecka niezmiernie ważne są regularne spotkania i ćwiczenia.
Jakie korzyści płyną z udziału w zajęciach?
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne mają za zadanie nauczyć dzieci rozpoznawania, panowania nad swoimi uczuciami oraz odczytywania emocji innych ludzi, aby mogły zachować się adekwatnie nawet w trudnych sytuacjach społecznych. Te umiejętności nie tylko ułatwią im naukę i zawieranie szkolnych znajomości, ale także będą miały ogromny wpływ na ich przyszłość. Warto zainwestować czas w rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych najmłodszych, aby dać im szansę na łatwiejsze życie jako samodzielni i odpowiedzialni dorośli.
Kto może prowadzić zajęcia?
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne należą do grupy zajęć specjalistycznych, w związku z tym osobami, które mogą je prowadzić są specjaliści zatrudnieni w przedszkolu, np. psycholog, pedagog, w tym pedagog specjalny lub nauczyciel posiadający przygotowanie z zakresu prowadzenia określonego rodzaju terapii.
Przykładowe metody wykorzystywane podczas zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne:
Muzykoterapia – m.in. ćwiczenia relaksacyjne, wizualizacja, ruch przy muzyce.
Choreoterapia - w tym taniec.
Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne – ćwiczenia prowadzące do świadomości własnego ciała, ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem oraz grupą, pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu.
Biblioterapia, w tym bajkoterapia – bajki i opowiadania terapeutyczne, psychoedukacyjne, relaksacyjne.
Arteterapia - w tym techniki plastyczne.
Drama – np. pantomima, wywiady, sytuacje symulowane.
Metody rozwiązywania konfliktów – mediacje, negocjacje.
Techniki poznawcze i behawioralne
Gry i zabawy dydaktyczne, dyskusje, burze mózgów.
Rola rodziców w rozwijaniu kompetencji emocjonalno-społecznych.
Oto kilka wskazówek, jak Państwo możecie wspierać swoje dziecko w domu:
Rozmawiajcie o emocjach – pytajcie dziecko, jak się czuje, i pomagajcie mu nazywać uczucia.
Bądźcie wzorem – pokazujcie, jak radzić sobie z emocjami i rozwiązywać konflikty w codziennym życiu.
Czytajcie książki o emocjach – wspólne czytanie historyjek o uczuciach pomaga dzieciom zrozumieć, jak mogą reagować w różnych sytuacjach.
Zachęcajcie do współpracy – podczas zabawy, np. w budowanie klocków czy wspólne gotowanie, dziecko uczy się współpracy i komunikacji.
"Aby rozwijać się, wzrastać osiągnąć pewność siebie dzieci muszą dotykać, bawić się, pracować, doświadczać piękna, różnorodności, złożoności świata, muszą rozwijać smak aktywności, twórczości"
44–310 Radlin
ul. Rymera 170 A