Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Czym są zajęcia z psychologiem?

Czym są zajęcia z psychologiem?

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno - społeczne 

 

Czym są kompetencje emocjonalno-społeczne?

Kompetencje emocjonalno-społeczne to umiejętności związane z rozpoznawaniem, rozumieniem i wyrażaniem emocji, budowaniem zdrowych relacji z innymi ludźmi oraz skutecznym funkcjonowaniem w społeczeństwie. 

 

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne jeszcze do niedawna nazywane były socjoterapią lub zajęciami socjoterapeutycznymi. Współcześnie nazewnictwo nieco się zmieniło, jednak zakres pomocy pozostał podobny. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, w największym skrócie, jak sama nazwa wskazuje służą kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych, a więc umiejętności rozpoznawania i panowania nad swoimi emocjami, ale także odczytywania emocji innych i adekwatnego zachowania się w danej sytuacji społecznej. 

 

Co jest celem zajęć?

Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności takich jak: 

rozpoznawanie, określanie i nazywanie emocji, 

wyrażanie własnych myśli i uczuć, 

podejmowanie decyzji,

radzenie sobie ze stresem, 

asertywność i kulturalna odmowa, 

samodzielność, 

dokonanie właściwej samooceny, 

rozładowywanie emocji, empatia, 

przewidywanie zachowania innych osób, 

radzenie sobie w obliczu porażki, 

radzenie sobie ze złością, 

słuchanie innych, 

praca w zespole,

radzenie sobie ze strachem. 

 

Przebieg zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne w przedszkolu.

Zajęcia mogą być prowadzone zarówno indywidualne, jak i grupowo (grupy maksymalnie do 10 uczestników). 

Zajęcia powinny trwać 45 minut, jednak istnieje możliwość ich skrócenia lub wydłużenia, dostosowując czas do możliwości oraz potrzeb dzieci i prowadzącego.

 

Kompetencje społeczno-emocjonalne nabywa się przez obserwację i naśladownictwo, dlatego dla osiągnięcia widocznych efektów w rozwoju dziecka niezmiernie ważne są regularne spotkania i ćwiczenia.

 

Jakie korzyści płyną z udziału w zajęciach? 

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne mają za zadanie nauczyć dzieci rozpoznawania, panowania nad swoimi uczuciami oraz odczytywania emocji innych ludzi, aby mogły zachować się adekwatnie nawet w trudnych sytuacjach społecznych. Te umiejętności nie tylko ułatwią im naukę i zawieranie szkolnych znajomości, ale także będą miały ogromny wpływ na ich przyszłość. Warto zainwestować czas w rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych najmłodszych, aby dać im szansę na łatwiejsze życie jako samodzielni i odpowiedzialni dorośli. 

 

Kto może prowadzić zajęcia?

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne należą do grupy zajęć specjalistycznych, w związku z tym osobami, które mogą je prowadzić są specjaliści zatrudnieni w przedszkolu, np. psycholog, pedagog, w tym pedagog specjalny lub nauczyciel posiadający przygotowanie z zakresu prowadzenia określonego rodzaju terapii. 

 

Przykładowe metody wykorzystywane podczas zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne: 

Muzykoterapia – m.in. ćwiczenia relaksacyjne, wizualizacja, ruch przy muzyce.

Choreoterapia - w tym taniec.

Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne – ćwiczenia prowadzące do świadomości własnego ciała, ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem oraz grupą, pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu. 

Biblioterapia, w tym bajkoterapia – bajki i opowiadania terapeutyczne, psychoedukacyjne, relaksacyjne.

Arteterapia - w tym techniki plastyczne.

Drama – np. pantomima, wywiady, sytuacje symulowane.

Metody rozwiązywania konfliktów – mediacje, negocjacje.

Techniki poznawcze i behawioralne

Gry i zabawy dydaktyczne, dyskusje, burze mózgów.

 

Rola rodziców w rozwijaniu kompetencji emocjonalno-społecznych. 

Oto kilka wskazówek, jak Państwo możecie wspierać swoje dziecko w domu:

Rozmawiajcie o emocjach – pytajcie dziecko, jak się czuje, i pomagajcie mu nazywać uczucia.

Bądźcie wzorem – pokazujcie, jak radzić sobie z emocjami i rozwiązywać konflikty w codziennym życiu.

Czytajcie książki o emocjach – wspólne czytanie historyjek o uczuciach pomaga dzieciom zrozumieć, jak mogą reagować w różnych sytuacjach.

Zachęcajcie do współpracy – podczas zabawy, np. w budowanie klocków czy wspólne gotowanie, dziecko uczy się współpracy i komunikacji.

Data dodania: 2024-10-22 21:33:20
Data edycji: 2024-10-22 21:35:41
Ilość wyświetleń: 76

"Aby rozwijać się, wzrastać osiągnąć pewność siebie dzieci muszą dotykać, bawić się, pracować, doświadczać piękna, różnorodności, złożoności świata, muszą rozwijać smak aktywności, twórczości"

Bruno Ferrara
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej