Od wkładania bucików do... pisania- rady dla rodziców

Czy warto zawracać sobie głowę sznurówkami albo guzikami, skoro istnieją buty na rzepy i bluzy wkładane przez głowę? Co ma mycie zębów do nauki pisania?

Podpisując dokumenty czy zaplatając w warkoczyki frędzle obrusa, nie zastanawiamy się, jak wielkiej precyzji wymagają te czynności. Aby się ich nauczyć, trzeba "nakłonić" do posłuszeństwa mięśnie palców i skoordynować ich działanie. Jak to osiągnąć? Sposób jest jeden: trzeba ćwiczyć, ćwiczyć, i jeszcze raz ćwiczyć.
Do pisania, rysowania i innych precyzyjnych czynności przygotowują codzienne zajęcia: ubieranie skarpetek, mycie zębów, zapinanie guzików, zamków błyskawicznych, cięcie nożyczkami, krojenie kotleta, przewracanie kartek w książce, itd. 

RADY DLA RODZICÓW:
1. NIE WYRĘCZAJ- dzięki temu przyzwyczai się, że nie jest obsługiwany
2. POKAŻ JAK TO SIĘ ROBI- słowa nie wystarczą, aby nauczyć dziecko sznurowania butów. Pokaż mu dokładnie jak wykonać daną czynność. Najlepiej stań albo usiądź za nim, aby zyskał dodatkową parę rąk. Pokaż mu jak trzyma się nożyczki, łapie się guzik, itd.
3.BĄDŹ CIERPLIWY I CHWAL ZA POSTĘPY- nie popędzaj, nie wyśmiewaj, nie porównuj- CHWAL
Często dziecko, które dobrze sobie radzi z ubieraniem, jest chwalone, więc robi to chętnie. Dzięki ćwiczeniom robi się coraz sprawniejszy. Tymczasem dziecko, które ma trudności, jest poganiane, krytykowane...w efekcie przestaje wierzyć w swoje siły i unika czynności, z którymi sobie nie radzi.
4.UŁATW DZIECKU ZADANIE- na początku kupuj "łatwe" ubrania z dużymi otworami na głowę, w pasie na gumce, z zaznaczonym przodem, bez wiązań. Ale nie unikaj zupełnie tych "trudniejszych". Niektórym dzieciom sprawia kłopot zapięcie guzików, bo... nie miały okazji się z nimi zapoznać! Pierwsze sznurówki powinny być grube i sztywne, a w nauce prawidłowego chwytu pomagają trójkątne kredki (każdy palce ma własną "ściankę") i specjalne gumowe albo silikonowe nakładki na ołówki (można je zrobić z modeliny- oblep nią ołówek i odciśnij paluszki dziecka w prawidłowym ułożeniu).
5. ANGAŻUJ DZIECKO W CZYNNOŚCI WYMAGAJĄCE PRECYZJI- Trening pod hasłem: "dziś uczymy się zapinać guziki" szybko stanie się nudny. Dziecko może np. nawlekać koraliki na drucik, sztywną żyłkę, a później na nitkę, kroić plastikowym nożem, przelewać sok z kubka do kubka, lepić kluski, odkręcać zakrętki butelek, zbierać rozsypane monety, itd.
6. NIE ZAPOMNIJ O ZABAWIE- poprzez zabawę dzieci jeszcze szybciej i chętniej uczą się pewnych umiejętności. Budowanie z klocków, rzucanie kostką, przesuwanie pionka, ubieranie lalki- to też ćwiczenia!
7. ZACHĘCAJ DZIECKO DO RUCHU- Sprawność palców jest pochodną sprawności całego ciała, a zwłaszcza ramion i pasa barkowego. "Taczki", jazda na rowerze także pomagają w rozwoju manualnym.
8. SKORZYSTAJ Z POMOCY FACHOWCA- zdarza się, że problemy z samoobsługą zwiastuja dysgrafię. Warto nie bagatelizować objawów i jeśli dziecko w sposób znaczący odbiega od rówieśników to warto skonsultować się z psychologiem.

Przygotowały i opracowały na podstawie
artykułu z miesięcznika "Przedszkolak"

mgr Izabela Ruprich
mgr Katarzyna Gruszczyk
 
 
 
 
 
 

Polecamy newsletter informacyjny Urzędu Miasta Radlin. Rejestracja nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji, w każdym momencie można zrezygnować
z subskrypcji.

 
brak pytań